1.0 FAKTOR
YANG MENYUMBANG KEPADA TEKANAN EMOSI GURU
1.1 Beban kerja yang terlalu banyak
1.1 Beban kerja yang terlalu banyak
Selain tugas mendidik dan menyediakan bahan P&P, guru
juga melakukan pelbagai tugas yang lain seperti tugas-tugas pentadbiran
sekolah, merancang dan menjalankan program serta aktiviti kokurikulum,
menyediakan kertas soalan, menjalani kursus yang telah ditetapkan oleh pihak
sekolah dan sebagainya. Ini menunjukkan bebanan kerja seorang guru adalah
tinggi kerana terpaksa melakukan pelbagai jenis kerja yang berkaitan dengan
akademik, kokurikulum, pentadbiran serta tugas peribadi sekaligus pada setiap
hari. Tambahan pula, terdapat kerja-kerja guru dibawa balik ke rumah seperti
menyemak hasil kerja murid, menyediakan rancangan pengajaran harian serta
menyediakan bahan P&P. Tugas ini menyebabkan guru tidak mendapat ruang
waktu untuk berehat dan bersama dengan keluarga seterusnya akan berasa tertekan
sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan tekanan mereka berakhir
(Azrul Hisham, 2009). Ini termasuklah
melakukan perkara-perkara yang menyalahi undang-undang dan etika perguruan.
1.2
Persekitaran tempat kerja
Antara punca yang menyumbang kepada tekanan emosi guru
ialah persekitaran tempat kerja yang tidak kondusif. Menurut Choong Lean Keow
(2009), ruang kerja yang sempit dan kelas yang tidak selesa boleh menimbulkan
ketidakselesaan kepada guru. Tambahan pula, kemudahan di sekolah tidak
mencukupi untuk keperluan P&P sehingga guru terpaksa mengeluarkan
perbelanjaan sendiri juga boleh menyebabkan guru bertambah tertekan.
1.3 Ibu bapa meletakkan harapan yang tinggi
terhadap pencapaian anak-
anak mereka
Selain berhadapan dengan pelajar yang bermasalah, guru
juga berhadapan dengan karenah ibu bapa yang meletakkan harapan yang tinggi
kepada guru-guru untuk mengajar anak mereka supaya cemerlang dalam bidang
akademik. Oleh itu, guru terpaksa menghabiskan banyak masa di sekolah untuk mengadakan
kelas tambahan dan aktiviti-aktiviti akademik terhadap anak didik mereka
(Berita Minggu, 2007). Keadaan ini menyebabkan guru-guru berasa tertekan kerana
kadang kala harapan ibu bapa tidak dapat dipenuhi sehingga mereka meletakkan
semua kesalahan atas bahu guru.
1.4 Disiplin pelajar yang sangat teruk
Antara faktor utama yang menyumbang kepada tekanan emosi
guru ialah masalah disiplin pelajar sekolah semakin meningkat. Masalah disiplin
pelajar termasuklah memaki hamun orang lain termasuk guru mereka dengan
kata-kata kesat, membuli pelajar lain, melanggar peraturan sekolah, bergaduh
dan sebagainya. Apabila guru memasuki kelas yang bermasalah, mereka akan
sentiasa teringatkan sikap dan perlakuan pelajar sebegini sehingga menimbulkan
perasaan geram dan marah terhadap pelajar. Menurut Jesus dan Conboy (2001)
dalam Azrul Hisham bin Abdul Manaf (2009), kebiasaannya guru akan berfikir
secara negatif apabila berhadapan dengan pelajar yang bermasalah. Apabila guru
berhadapan dengan perkara sebegini setiap kali memasuki kelas, maka guru akan
berasa tertekan dengan keadaan tersebut. Tambah lagi sekiranya pelajar-pelajar
ini melawan dan tidak mendengar arahan guru. Ini akan menyebabkan guru
mengambil jalan mudah dalam menyelesaikan masalah disiplin pelajar seperti
memukul, menampar, mencubit dan sebagainya.
2.0 TINDAKAN YANG DILAKUKAN SUPAYA TIDAK
MENGALAMI TEKANAN
EMOSI
2.1
Menjadikan murid/pelajar
sebagai rakan baik kita
Salah
satu cara saya tindakan yang saya lakukan supaya tidak tergolong dalam kategori
guru yang mengalami tekanan emosi ialah menjadikan murid saya sebagai rakan
baik mereka. Oleh kerana punca utama tekanan emosi guru adalah datang daripada
murid-murid, lebih baik sekiranya saya merapatkan diri kita dengan anak murid
saya. Dengan cara ini, saya dapat berbincang dan bercerita secara terbuka
dengan mereka tentang masalah-masalah yang dihadapi. Sekiranya murid-murid
merasakan guru adalah sahabat mereka, secara tidak langsung mereka dapat
berkongsi apa sahaja masalah mereka. Saya juga dapat menasihati mereka
sekiranya saya mendapati tindakan mereka salah dan melanggar peraturan sekolah.
Sekiranya saya tidak mempunyai masalah dengan murid-murid, maka masalah tekanan
emosi saya yang berkaitan dengan tingkah laku murid juga berkurangan.
2.2
Meluangkan masa untuk riadah
dan mengambil angin
Selain
itu, salah satu cara yang akan saya ambil untuk mengelakkan diri daripada
mengalami tekanan emosi ialah beriadah sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali
seminggu. Riadah ini boleh dilakukan pada hujung minggu atau pada waktu petang.
Selain itu, sekiranya terdapat cuti panjang, saya akan bercuti untuk mengambil
angin di tempat yang tertentu. Sudah semestinya kita perlukan rehat setelah
sekian lama bekerja tanpa henti dan tidak salah sekiranya kita meninggalkan
kerja buat seketika. Dengan melakukan aktiviti seperti ini, secara tidak
langsung, fikiran kita akan menjadi tenang dan ini dapat mengelakkan emosi saya
tertekan.
2.3 Berbincang masalah dengan rakan
sekerja
Selain
membina hubungan yang baik dengan rakan sekerja, saya juga akan berbincang
segala masalah saya yang berkaitan dengan sekolah dengan rakan sekerja saya.
Saya dapat meluahkan segala emosi saya dengan mengadakan sedikit perbincangan
dengan mereka di samping mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah
tersebut. Jika saya dapat berbincang dengan mereka bahawa banyak kerja yang
perlu saya siapkan, mereka dapat membantu
saya menyelesaikan kerja saya di samping member cadangan-cadangan yang
bernas tentang tugasan tersebut. Ini sekaligus dapat mengelakkan saya daripada
tertekan.
2.4 Mengurus masa dengan baik
Kita
biasanya rasa terbeban dengan kerja kerana terpaksa menyiapkan beberapa kerja
dalam masa yang sama. Kerja yang asyik ditangguhkan turut membebankan kita
kerana masa yang sepatutnya diperuntukkan untuk kita menyiapkan kerja tersebut
tidak dapat disiapkan dalam masa yang ditentukan. Untuk mengelakkan saya
daripada tertekan, saya akan belajar untuk mengurus masa dengan baik dan
menyiapkan kerja yang diberikan lebih awal dan tidak menunggu masa yang
sepatutnya. Walaubagaimanapun, saya tidak akan bersikap tamak untuk
menghabiskan semua kerja dalam satu masa. Tugas-tugas yang ada hendaklah
dibahagikan sama rata dengan rakan sejawat yang lain supaya kerja-kerja
tersebut tidak akan disiapkan oleh saya seorang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan